ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 35 ساله )

سلام. من طلاق گرفتم و تنها فرزندم چند سال نزد همسرم زندگی کرد. اکنون نزد من‌ بازگشته ولی اعتماد به نفسش بسیار پایین است. اصلا حالت های خاصی دارد. او را نزد مشاور برده ام و گفته باید اعتماد به نفسش و عزت نفسش تقویت شود؟
چه راهکاری پیشنهاد می دهید؟ سپاس


مشاور (خانم قربانی)

با سلام و احترام خدمت شما همراه گرامی سایت راسخون.
هم شما و هم فرزندتان روزهای سختی را در ایام فراق و در تاب و تب طلاق، پشت سر گذاشته اید. طبیعی ست که فرزندتان اسیب های زیادی را متحمل شده باشد. و البته در حال حاضر کار شما هم سخت خواهد بود اما اگر بتوانید نیازهای او را براورده و جبران سازید در اینده ای نه چندان دور شاهد بهبود وضعیت روحی فرزندتان خواهید بود. توجه داشته باشید که عزت نفس و اعتماد به نفس رابطه تنگاتنگی و دوطرفه ای با یکدیگر دارند و تقریبا راهکارهایشان مشابه خواهد بود. موارد ذیل در این راستا میتواند به شما کمک کند.
- شنونده خوبی برای فرزندتان باشید. مخصوصا اگر دختر است و نوجوان. البته دقت کنید به دنبال مقصر یابی و القا بد بودن پدرش و... باشید. اجاره بدهید تا ناگفته هایش را بگوید. در مورد خواسته ها و اینده و حتی روزمرگی هایش صحبت کند.
- اشتباهاتش را بزرگ‌ جلوه نکنید و فقط راهنمایی داشته باشید و قبل از هر ایرادگیری حتما نکات مثبت رفتارش را یاداور شوید.
- امر و نهی نداشته باشید و فقط خودتان به طریق درست رفتار کنید تا او از عمل شما بیاموزد. در هر حال تمام سعی و هم و عم شما باید این باشد که با او دوست شوید و تعامل بین شما قوی باشد‌‌.
- در گفته ها و رفتار خود، مهم بودن، عزیز بودن، دوست داشتنی بودن، خاص بودن، مورد احترام بودن را نشان دهید.
- وقت اختصاصی برایش در نظر بگیرید.
- به تناسب سن و توانش، زمینه های موفقیت را برایش ایجاد کنید. مثلا اگر ۷ ساله است او را به خرید نان بفرستید و او را مسئول کنید و در زمان انجام موفق کار بسیار تشویقش کنید و بگویید که روی مسئولیت پذیری و انجام ان‌کار توسط او، حساب باز کرده اید.
- نکات مثبتش را بسیار برجسته سازید.
- به او اموزش دهید که نکات منفی اش را نیز باید قبول کند و انها را برجسته سازی نکند.
- مهارتی را مناسب دوره سنی اش به اموزش دهید یا زمینه ان را فراهم‌ کنید.
- نیازمندی دوره رشدی او را بشناسید و رعایت کنید مخصوصا اگر نوجوان است.
- به صورت مستمر، رفتارهای خود و فرزندتان‌ را با یک مشاور چک‌ کنید و بازبینی نمایید تا در صورت نیاز راهنمایی جدید صورت گیرد.
در پناه حق و عاقبت بخیر باشید.